Tuesday, 16 April 2013

MENGIMBAU TRAGEDI LAHAD DATU DARIPADA PERSPEKTIF PSIKOLOGI



Sebak rasa hati saya apabila melihat keganasan yang berlaku di Lahad Datu. Keganasan, Kecederaan, termasuk kematian yang berlaku pada pandangan saya tidak harus berlaku dalam dunia yang serba moden dan mementingkan kemajuan pengetahuan. Namun begitu ianya telah menjadi satu lagi titik hitam dalam sejarah Malaysia. Kefahaman tentang erti kehidupan yang di dalamnya termasuk hidup berlandaskan agama seperti hidup secara bersama, harmoni, toleransi, saling bantu membantu dan memahami seolah-olah tidak wujud sama sekali. Hasilnya berlakulah tragedi Lahad Datu di mana kematian telah berlaku secara tidak sepatutnya. Walaupun pelbagai spekulasi dan kenyataan dikemukakan untuk menjelaskan mengapa tragedi tersebut boleh berlaku tidak banyak yang boleh dilakukan terutamanya dalam mengelakkan ianya daripada terjadi.


Saya merasa terpanggil untuk menilai tragedi Lahad Datu mengikut persepektif psikologi. Persoalan-persoalan seperti mengapa ianya boleh terjadi, bagaimana ianya boleh terjadi, apakah factor-faktor yang mendasari berlakunya kejadian tersebut, serta apakah pendekatan teori yang  boleh dikemukakan mungkin sedikit sebanyak boleh menjelaskan kejadian tersebut mengikut perspektif yang lebih objektif dan berlandaskan teori dan sejarah.


Tanpa mengambil sikap menuduh ataupun berpihak mari kita lihat kejadian menyerang dan mengganas di Lahad Datu mengikut perspektif tingkah laku. Beberapa persoalan yang boleh dikemukakan adalah seperti mengapa mereka boleh bertindak sedemikian rupa, bagaimana tingkah laku tersebut boleh terbentuk, apa pendorong kepada terbentuknya tingkah laku tersebut, dan penjelasan teori berkaitan berkenaan dengan tingkah laku tersebut.


Asal usul kejadian manusia boleh dilihat dengan mudah seperti yang dinyatakan dalam Al Quran iaitu "Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu (Allah)" (Surah az-Zarriyat: 56). Pernyataan Allah membawa maksud bahawa  tujuan manusia dicipta adalah untuk menjadi khalifah di bumi Allah yang sentiasa bertaqwa dan mengabdikan diri mematuhi perintahNya. Mereka lalu diberi nikmat akal untuk membezakannya dengan makhluk yang lain.


Dengan akal pula maka diturunkan Islam yang syumul lagi lengkap sebagai panduan hidup supaya tidak terjadi kesesatan dan kesukaran semasa hidup di dunia sebagai khalifah. Mengambil iktibar daripada apa yang dinyatakan oleh Allah SWT boleh dikatakan bahawa tragedi Lahad Datu tidak seharusnya berlaku jika manusia memahami dengan jelas maksud yang dinyatakan dalam firmanNya itu. Oleh yang demikian tingkah laku membunuh, seperti yang dilakukan oleh pengganas Sulu terhadap pasukan keselamatan sebenarnya tidak termasuk dalam maksud yang dinyatakan oleh Allah SWT.


Kalau ditinjau berdasarkan teori perkembangan tingkah laku, perlakuan seseorang adalah merupakan suatu proses berterusan yang dilalui oleh individu secara sedar dan tidak sedar yang dikenali sebagai “pembelajaran.” Jika dilihat daripada perspektif psikologi abnormal tingkah laku agresif seperti membunuh ini boleh dikatakan menjurus kepada permasalahan mental. Kategori berpenyakit mental ini digunakan kerana mengambil kira perlakuan menembak dan membunuh sebagai abnormal dalam kalangan masyarakat normal. Ini kerana tindakan membunuh tidak termasuk sebagai salah satu konsep dalam definisi hidup manusia normal. Atau dengan kata lain manusia yang normal tidak akan sekali-kali membunuh.


Keadaan ini tidak selari dengan apa yang dikatakan oleh Allah SWT iaitu “sesungguhnya orang mukmin adalah bersaudara…” (Surah Al Hujuurat: 13). Malah dalam hadis Rasulullah SAW diperjelaskan lagi di mana “orang Islam itu adalah saudara kepada seorang Islam yang lain…” (Riwayat Bukhari & Muslim) dan juga “tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia menyintai saudaranya sebagaimana dia menyintai dirinya (Riwayat Bukhari & Muslim).


Mari kita lihat bagaimana sesuatu tingkah laku boleh terbentuk. Dalam Islam dinyatakan dengan jelas bahawa perkembangan individu merupakan suatu proses yang panjang dan berterusan. Dengan perkataan lebih mudah ianya melibatkan tanggungjawab dan amanah. Seperti dinyatakan dalam ayat Al Quran di atas, untuk menjadi khalifah pelbagai perkara perlu dipelajari. Inilah yang dinamakan pembelajaran, iaitu suatu proses untuk menjadi khalifah seperti yang dimaksudkan oleh Allah SWT tersebut.


Dalam proses menentukan perkembangan yang bersesuaian dan selari dengan matlamat yang ditetapkan pelbagai perkara menjadi bahan pertimbangan. Komponen-komponen seperti persekitaran, peranan ibubapa, peranan individu itu sendiri, peranan ahli keluarga, jiran tetangga, rakan, sekolah dan masyarakat keseluruhannya memberi kesan kepada proses perkembangan tersebut.


Sebab itu dalam Islam ada disebutkan bahawa “setiap anak yang dilahirkan telah membawa fitrah beragama…maka kedua orang tuanyalah yang akan menjadikan anak tersebut beragama Yahudi, Nasrani, ataupun Majusi” (HR Bukhari). Ini bermakna perkembangan anak-anak adalah dipengaruhi oleh didikan ibubapanya. Malahan seperti yang dikatakan oleh Imam Al Ghazali bahawa anak adalah amanah kepada kedua orang tuanya dan hatinya yang suci adalah permata yang mahal. Dua perkara menurut Imam Al Ghazali yang perlu menjadi pertimbangan dan kefahaman ibubapa adalah:


i.  Anak apabila diajar dan dibiasakan dengan kebaikan, maka ia akan berkembang kepada kebaikan, dan

ii. Anak apabila dibiasakan untuk melakukan kejahatan dan dibiarkan maka ia akan sengsara dan binasa.




Kenyataan yang sama juga dikemukakan oleh Uri Bronfenbrenner seorang pakar psikologi perkembangan barat di mana perkembangan individu perlu mengambil kira pelbagai pengaruh persekitaran iaitu sistem mikro, sistem meso, sistem ekso, sistem makro. Senarai di bawah menjelaskan bagaimana perkaitan antara setiap lapisan sistem yang dicadangkan oleh beliau. 
1. Sistem Mikro - keluarga, bilik darjah, rakan, perjiranan, pegangan agama
2. Sistem Meso - sekolah, amalan hidup, masyarakat
3. Sistem Ekso - persekitaran hidup, media, tempat kerja ibubapa, persatuan, dan seumpamanya
4. Sistem Makro - budaya, peraturan, undang-undang, norma, dsb.


 Menjelaskan perkaitan antara lapisan-lapisan tersebut Bronfenbrenner menyatakan bahawa keberkesanan perkembangan individu adalah sangat berkait dengan keselarian antara setiap lapisan. Sekiranya setiap lapisan mempunyai ekspektasi dan amalan yang serupa maka proses perkembangan individu akan menjadi lebih mudah. Dengan lain perkataan setiap lapisan seharusnya mengamalkan dan mendidik perkara yang serupa dan selari serta mempunyai matlamat yang sama supaya individu akan memperoleh maklumat yang sama.


Ambil contoh perilaku agresif tadi, sekiranya kanak-kanak telah dididik dengan tingkah laku agresif yang sedemikian rupa pada peringkat keluarga maka mereka akan terdidik sedemikian. Tingkah laku akan menjadi lebih kukuh apabila lapisan berikutnya iaitu apabila kanak-kanak mulai berinteraksi dengan rakan sebaya, bersekolah, dengan jiran tetangga mengamalkan perkara yang sama seperti di dalam keluarga. Perkaitan ini akan menjadi semakin kukuh sekiranya lapisan-lapisan yang lebih besar juga mengamalkan dan mendidik perkara yang serupa.


Adalah menjadi persoalan apakah pendekatan pendidikan yang diamalkan dalam kalangan masyarakat Sulu di selatan Filipina sehingga berupaya menzahirkan perilaku agresif membunuh seperti yang ditunjukkan dalam tragedi Lahad Datu. Berdasarkan teori Bronfenbrenner ini dijangkakan terdapat perkaitan yang signifikan antara amalan dan pendidikan yang diamalkan di dalam masyarakat tersebut. Amalan-amalan dan perlakuan seperti bermain senjata sebenar, indoktrinasi kefahaman hidup, penyelewengan maklumat dan kebenaran merupakan antara contoh yang boleh diandaikan menjadi suatu budaya dalam masyarakat Sulu.


Pun begitu kita masih lagi tertanya-tanya mengapa dalam keadaan-keadaan sedemikian terdapat individu yang sanggup menembak yang saya yakin adalah dengan niat untuk membunuh. Malahan sebagai seorang anggota keselamatan sendiri berdasarkan apa yang saya fahami selama ini tembakan bukan dengan begitu mudah untuk dikategorikan sebagai untuk membunuh. Dan saya yakin jika dinilai dari perspektif individu sekalipun, keupayaan untuk mencederakan apatah lagi untuk membunuh hanya akan lahir dalam keadaan-keadaan tertentu. Justeru itu kejadian menembak yang banyak berlaku lebih menjurus kepada konsep “rangsangan” dan “tindak balas” seperti yang dinyatakan menurut ahli teori perlakuan. Ini terutamanya apabila berada dalam keadaan satu sama satu.


Untuk menjelaskan bagaimana proses penzahiran tingkah laku sedemikian mari kita lihat bagaimana proses sesuatu tingkah laku terbentuk berdasarkan Model Pembelajaran Pemerhatian Albert Bandura. Saya mengambil model ini bukan semata-mata untuk menyatakan ianya benar-benar terbukti sebagai berlaku, tetapi lebih kepada bagaimana memahami sesuatu tingkah laku boleh terbentuk dan dizahirkan.


Menurut Bandura penzahiran sesuatu tingkah laku sebenarnya merupakan suatu proses yang melibatkan empat komponen utama yang berkaitan. Proses itu pula akan dilalui oleh individu secara sedar dan berupaya untuk memahaminya sebelum ditiru dan

Seperti dinyatakan diawal tadi, tingkah laku tertentu terbentuk apabila individu didedahkan dengan tingkah laku tersebut oleh orang lain. Setelah tingkah laku tersebut diperhatikan maka ianya mulai diproses di dalam mental seseorang sebelum memikirkan apakah ianya sesuai ataupun selari dengan naluri, kecenderungan, minat, dan norma yang berlaku dalam persekitaran di mana individu tersebut tinggal. Walaupun begitu, tingkah laku tersebut tidak semudah itu ditiru dan dizahirkan sebelum individu itu dapat melihat ada kepentingan-kepentingan tertentu samada daripada aspek kepuasan diri, imbalan yang akan diperolehi, ekspektasi daripada jika tingkah laku tersebut dilakukan, serta penilaian secara kendiri berkenaan dengan tingkah laku tersebut.


Sekiranya apa yang diharapkan, ekspektasi yang dibentuk selari dengan kehendak dan kefahaman maka akhirnya barulah tingkah laku tersebut dibentuk dan dizahirkan. Proses penzahiran itu pula sebenarnya jika dikaitkan dengan tempoh masa ianya adalah berkaitan dengan kekuatan dan kualiti tingkah laku yang dilakukan itu nanti. Konsep yang serupa sebenarnya boleh digunakan bagaimana menilai sesuatu sikap, pendirian, kefahaman, cara berfikir setiap individu terbentuk.


Seperkara yang lebih menarik untuk dikemukakan adalah berkaitan dengan keupayaan individu sebagai seorang manusia yang mempunyai akal dan kepintaran. Kita boleh andaikan proses pembelajaran tersebut sebenarnya tidak berlaku sedemikian rupa tanpa ada penambahbaikan, pengubahsuian dan modifikasi. Melalui kepintaran dan akal yang diberikan oleh Allah SWT maka peniruan tingkah laku tersebut akan menjadi lebih kompleks dan pelbagai. Justeru kekuatan setiap komponen dalam mempengaruhi proses peniruan tingkah laku tersebut akan menentukan sejauh mana tingkah laku tersebut akan ditiru dan dizahirkan.


Sebagai andaian mungkin kita boleh katakan indoktrinasi dan pembudayaan cara hidup berperang yang diamalkan mungkin sedikit sebanyak menjadi pembina dan pengukuh kepada tingkah laku membunuh tersebut. Banyak kemungkinan yang boleh dikemukakan di sini berkaitan dengan imbalan yang difahami akan diperolehi sekiranya tingkah laku tersebut dizahirkan. Status mati syahid sebagai contoh merupakan salah satu insentif yang dijangkakan akan diperolehi selepas perilaku tersebut dilakukan. Selain itu mungkin faktor kepuasan diri, menyenangkan hati orang lain, takut, atau seumpamanya.


Justeru dalam Islam telah dijelaskan dengan nyata bahawa antara proses pembelajaran yang sangat berkesan adalah melalui pemerhatian. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Rasulullah SAW dengan jelas menyebutkan “solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat”. Ini menggambarkan bagaimana kita perlu mengambil kira keberkesanan sesuatu pembelajaran melalui pemerhatian.


Sebagai kesimpulan dapat dikatakan bahawa penzahiran tingkah laku merupakan sesuatu yang saling berkait. Setiap individu adalah berperanan dalam mencorakkan sesuatu tingkah laku dizahirkan terutamanya oleh golongan individu yang lebih muda. Setiap apa yang kita katakan, yang kita sampaikan, yang kita ajarkan, yang kita contohkan, yang kita tanamkan, merupakan pengajar dan peneguh yang sangat berkesan kepada pembentukan diri individu, terutamanya anak-anak kita.

Justeru itu sebagai pendidik kita perlu berhati-hati dan sentiasa memikirkan impak yang akan kita hasilkan kesan daripada proses pendidikan yang kita amalkan dalam kalangan anak-anak kita kerana ianya telah digariskan dengan jelas dalam Islam bahawa “seseorang itu adalah pengembala di dalam rumah keluarganya dan bertanggungjawab terhadap gembalaannya itu (Hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim).


Dengan berlakunya kejadian bom di Boston Amerika Syarikat menunjukkan betapa konsep pendidikan dan proses yang mendasarinya perlu disemak semula. Kadang-kadang kita mudah merasakan apa yang kita amalkan dan ajarkan telah sesuai seperti yang dinyatakan. Akan tetapi kita juga sering terlupa bahawa pendekatan yang kita amalkan tersebut adakalanya telah dipengaruhi oleh prejudis, kepentingan diri, dan lain-lain yang berkaitan. Maka dari itu pendekatan dan pengajaran yang diamalkan telah mengalami perubahan dan dan penambahan yang kadang-kadang tidak sesuai sama sekali.


Sehubungan itu, matlamat dan dasar pendidikan negara sebenarnya telahpun tercatat dengan jelas dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan di mana kepentingan pendidikan tidak hanya melibatkan pencapaian matlamat tertentu tetapi pembinaan individu yang lengkap dan berkompetensi dalam semua aspek. Mengambil iktibar daripada apa yang dinyatakan seharusnya kita lebih bertanggungjawab semasa menjalankan tugas memberikan didikan kepada anak-anak kita, kepada generasi kita supaya mereka berkembang dengan baik sesuai dengan apa yang dinyatakan dalam Islam. Justeru dengan cara memahami dan menyedari apakah matlamat hidup dikaitkan dengan pendidikan dalam proses kita mendidik generasi yang akan datang sesuai seperti yang dikehendakkiNya boleh membantu kita menjadi pendidik yang baik dan berkesan.





Dr Zainudin Abu Bakar

Pengajar Psikologi Pendidikan

Fakulti Pendidikan

Universiti Teknologi Malaysia

81310 Johor Bahru, Johor.



075534414

0197558968



No comments:

Post a Comment